Järvenpään kaupungin sivuilta:
"John Munsterhjelmin veistämä sonni Gray sijaitsee entisen Maatalousnormaalikoulun pihalla. Sonni on Järvenpään ensimmäinen julkinen veistos ja ollut monessa mukana ennen kulkeutumistaan Järvenpäähän. Patsaan teetätti Viipurin Suurmerijoen kartanon isäntä Maximilian Neuscheller tiluksilleen vuonna 1913.
Munsterhjelm sai tehtäväkseen ikuistaa Skotlannista tuodun ayrshire-sonnin näköispatsaaseen. Neuschellerit myivät kartanon vuonna 1926 Suomen valtiolle, ja se siirtyi armeijan käyttöön. Kun Suomi menetti Viipurin toisessa maailmansodassa, suomalaiset sotilaat ottivat sonnipatsaan mukaansa kartanon mailta. Patsas kuljetettiin Riihimäen varuskuntaan.
Myöhemmin valtio luovutti sonnin Maa- ja metsätalousministeriölle, joka lahjoitti sen Järvenpään vuonna 1929 valmistuneelle Maatalousnormaalikoululle."
Sonnin sijaintipaikan läheisyydessä sattui ja tapahtui. Läheisessä talossa asunut mies raivasi ison nivaskan puskanoksia nippuun ja kuljetti ne jonnekin pois näkyvistä. Samaan aikaan koulun toisella puolella pariskunta roudasi pakettiauton takaovea ties minne. Mistä lienevät sen hakeneet?
Aikamme näitä tapahtumia ihmeteltyämme matka jatkui herkuttelemaan grillatulla lohella ja ranskalaisilla perunoilla ja maissilla, jonka jälkeen oli edessä miellyttävä, kevätaurinkoinen kulttuurikävely Järvenpään keskustan maisemissa.
Ensimmäisenä oli vuorossa Rolf Westphalin jättimäinen Kolmisointu-teos, josta yleisesti puhutaan mm. McDonald's-kaarina. Normaalisti en tällaisille veistoksille/taideteoshäkkyröille lämpene, mutta nyt tilaisuuden innostamana notkahdin täysin kuvaushommiin.
Järvenpään kaupungin sivuilta:
"Rantapuiston nurmikoilla, hieman puiden latvojen yläpuolella kohoaa keltaisia kaaria. Kyseessä ei kuitenkaan ole Mc Donald´sin logo vaan Suomen suurin julkinen veistos Kolmisointu. Toisiinsa nojaavista kaarista koostuva kolmiosainen Kolmisointu on ihastuttanut ja vihastuttanut kaupunkilaisia elokuusta 1979. Kolmisoinnun pystyttämisen taustalla oli Art Tuusulanjärvi -yhdistys ja erityisesti sen puheenjohtaja Pauli Hyppönen. Hyppönen hankki rahoituksen veistoshankkeelle paikallisilta kummiyrityksiltä. Veistoksen toteuttajaksi valittiin teksasilainen "rakenteellista tyylisuuntaa" edustava kuvanveistäjä Rolf Westphal. Yhdistys lahjoitti veistoksen kaupungille. Veistos oli työnimeltään "Rakentaja". Nimikilpailun kautta kaupunkilaiset antoivat veistokselle nimen Kolmisointu. Monumentaalisen kokoisella veistoksella on korkeutta 11 metriä ja sen suurin leveys 60 metriä. Painoa sillä on 27 tonnia. Veistos hitsattiin Wärtsilän pajalla Järvenpäässä. Aluksi teos oli myös valaistu. Teräksinen veistos on maalattu keltaiseksi, jotta se sointuisi pimeän talven jälkeen keväällä kukkiviin voikukkiin, sanoo teoksen suunnittelija Rolf Westphal. Taiteilija Antero Kare kuvaili teoksen paljastusvuonna, että "..veistos on magneettirauta, hevosen luokki, hämähäkki, aurinkokello, Texasin keltaruusu. Se on kaikkea tätä ja paljon muuta siksi, että se ei ole suoraan mikään mainituista" Westphalin abstrakti teos jättää tilaa jää jokaisen omille mielleyhtymille ja tulkinnoille. Wesphal itse toivoi, että järvenpääläiset näkevät veistoksen aina uutena ja erilaisena vuodenaikojen muuttuessa."
Ensimmäisenä oli vuorossa Rolf Westphalin jättimäinen Kolmisointu-teos, josta yleisesti puhutaan mm. McDonald's-kaarina. Normaalisti en tällaisille veistoksille/taideteoshäkkyröille lämpene, mutta nyt tilaisuuden innostamana notkahdin täysin kuvaushommiin.
Järvenpään kaupungin sivuilta:
"Rantapuiston nurmikoilla, hieman puiden latvojen yläpuolella kohoaa keltaisia kaaria. Kyseessä ei kuitenkaan ole Mc Donald´sin logo vaan Suomen suurin julkinen veistos Kolmisointu. Toisiinsa nojaavista kaarista koostuva kolmiosainen Kolmisointu on ihastuttanut ja vihastuttanut kaupunkilaisia elokuusta 1979. Kolmisoinnun pystyttämisen taustalla oli Art Tuusulanjärvi -yhdistys ja erityisesti sen puheenjohtaja Pauli Hyppönen. Hyppönen hankki rahoituksen veistoshankkeelle paikallisilta kummiyrityksiltä. Veistoksen toteuttajaksi valittiin teksasilainen "rakenteellista tyylisuuntaa" edustava kuvanveistäjä Rolf Westphal. Yhdistys lahjoitti veistoksen kaupungille. Veistos oli työnimeltään "Rakentaja". Nimikilpailun kautta kaupunkilaiset antoivat veistokselle nimen Kolmisointu. Monumentaalisen kokoisella veistoksella on korkeutta 11 metriä ja sen suurin leveys 60 metriä. Painoa sillä on 27 tonnia. Veistos hitsattiin Wärtsilän pajalla Järvenpäässä. Aluksi teos oli myös valaistu. Teräksinen veistos on maalattu keltaiseksi, jotta se sointuisi pimeän talven jälkeen keväällä kukkiviin voikukkiin, sanoo teoksen suunnittelija Rolf Westphal. Taiteilija Antero Kare kuvaili teoksen paljastusvuonna, että "..veistos on magneettirauta, hevosen luokki, hämähäkki, aurinkokello, Texasin keltaruusu. Se on kaikkea tätä ja paljon muuta siksi, että se ei ole suoraan mikään mainituista" Westphalin abstrakti teos jättää tilaa jää jokaisen omille mielleyhtymille ja tulkinnoille. Wesphal itse toivoi, että järvenpääläiset näkevät veistoksen aina uutena ja erilaisena vuodenaikojen muuttuessa."
Rantapuistosta siirryimme kaupungin keskustaan ja kävelykadulle, josta löytyi Pekka Jylhän Joutsenet-teos. Sininen taidepläjäys oli lasten mieleen, ja hieman vanhempienkin. Tuli hieman mieleen myyrmäkeläiset lohidelfiinit. Pekka Jylhän tunnetuin teos lienee Finlandia-talon kupeessa sijaitseva Urho Kaleva Kekkosen muistomerkki hassuine käsilamppuineen ja altaineen.
Joutsenien jälkeen seuraavaksi vuoron sai kaupungin oman pojan, Erkki Erosen veistämä Jean Sibelius -näköispatsas. Säveltäjäsuuruuden patsas sijaitsee junaradan itäpuolella ja katselee leppoisasti yli juna-aseman kohti Tuusulanjärveä ja lähellä sijaitsevaa Ainolaa.
Patsaan synty kytkeytyy 1960-luvun alussa järjestettyyn Sibelius-monumentin veistoskilpailuun. Sibelius-seura järjesti kaksiosaisen muistomerkkikilpailun, jonka toisen kierroksen voitti Eila Hiltusen abstrakti työ Passio Musicae, joka sijoitettiin Helsingin Taka-Töölöön Sibeliuksen puistoon. Myös Erkki Eronen osallistui kilpailuun ehdotuksellaan Sibeliuksen näköispatsaasta. Sibeliuksen suku mielistyi Erosen kilpailuehdotukseen ja tilasi patsaan säveltäjästä Eroselta. Sibelius-seura lahjoitti teoksen silloiselle Järvenpään kauppalalle."
Erosen Sibbe on kyllä näköinen ja ihan hieno, mutta väkisinkin mieleen tulee Aimo Tukiaisen veistämä Juhani Ahon patsas Eirassa: merkkihenkilö pönöttämässä arvokkaan näköisenä, mutta patsaasta puuttuu kaikenlainen krumeluuri ja erikoiset yksityiskohdat.
Viimeisenä aurinkoisen lauantaipäivän bongauksena oli samaisen Erkki Erosen työ Pikku-Kalle, joka virittelee ritsaansa valtion virastotalon edustalla.
Siinä ne Järvenpään patsaat sitten olivat. Heti seuraavana päivänä innostus lisäbongauksiin oli vahva. Kun päätimme lähteä tuttuun tapaan pienelle lastennukutusajelulle, suuntasin Volvon keulan heti muutamaa puuttuvaa patsasta kohden. Ensimmäisenä vuoron sai Oulunkylässä, Kustaankartanon vanhainkotikeskuksen pihamaalla sijaitseva, Ulf Tikkasen vuonna 1958 veistämä, mutta vuotta myöhemmin pystytetty suihkukaivoveistos nimeltä Pulut.
Harmi, että taideteosta ei oltu vielä laitettu täyteen toimintakuntoon ja veistosta ympäröivä vesiallas oli talven jäljiltä tyhjillään. Pitänee joskus piipahtaa uudelleen katsomassa, miltä se Puluveistos oikein näyttääkään...
Tikkasen toinen bongaamamme teos, Kurjet, sijaitsee Haminan kirjaston edustalla ja siitä on kuvat nähtävillä Eläinpatsaat osa 1 -osiossa.
Pulujen jälkeen jatkoimme matkaa kohti määränpäätämme Hernesaarta, mutta sitä ennen päätin vielä poiketa Vallilassa kuvaamassa Aukusti Veuron Hitsaaja-patsaan. Muutaman kerran olimme siitä ohi ajaneet, kun olimme sitä etsineet, mutta kuvaushommat olivat jääneet tekemättä. Nyt asia siis korjattiin.
Aukusti Veuron tekemä Aleksis Kiven muistomerkki paljastettiin Nurmijärvellä 1934, mikä on Hitsaajan lisäksi hänen pääteoksiaan. Hitsaaja paljastettiin Heteka OY:n pääportin edustalla 1948. Heteka OY oli perustettu 1932 ja oli suurimpia metallinjalostuslaitoksia Helsingissä. Se valmisti metallihuonekaluja ja hetekoita."
Vallilasta keskustan kautta Hernesaareen ja sieltä Seurasaaren kautta kohti kotia. Hauska kommellus sattui matkan varrella: pari päivää käytössä ollut uusi puhelimeni on vielä varsin outo ja luulin Hämeentiellä ollessamme, että en onnistunut ottamaan Kari Juvan teoksesta Tannerin portti lainkaan kuvaa seisoessamme punaisissa valoissa. Sitten kun tarkistin tilanteen, oli puhelimen muistissa kymmenen kuvaa Tannerin muistomerkistä ja pari kuvaa auton peilistä ja oven sisäosista.
Kari Juvan 1970-luvun tuotantoa leimaa pehmeän plastillinen ja taitava liikkeen kuvaus. Raskaat massat ovat syttyneet eloon taitavan muotoilun ansiosta. Vuonna 1985 paljastettu Väinö Tannerin muistomerkki on selvästi erilaisten muotoihanteiden ilmentymä. Perimmiltään siinäkin on kyse liikkeestä, mutta sen vaikutelmaa ei luo plastillisuus, vaan sommitelma. Keilamaisesti asetellut hahmot ovat ohittaneet portin, tai ovat vasta kulkemassa sen läpi. Tämä edestakainen liike yhdistettynä hahmojen raskauteen ja portin jykevyyteen antaa voimakkaan arvokkuuden vaikutelman, mutta luo myös painostavan tunnelman teokseen. Hämeentien puolelle tähyävän hahmon voi nähdä joukon ensimmäisenä, jolloin hän joutuu käännyttämään vastakkaiseen suuntaan katsovan ryhmän suuntansa. Taustalla näkyvät hahmot edustavat työväenliikkeen ja osuustoiminnan joukkovoimaa.
Pronssiin valettu veistos seisoo punagraniittisella jalustalla. Paljastustilaisuus oli 12.3.1985."
"Maaemo suojelee poikaansa kuuluu Wäinö Aaltosen myöhäiskauden tuotantoon, se on signeerattu vuodelle 1959. Veistoshahmojen kuvauksessa Aaltonen on vapautunut raskaasta monumentaalisuudesta ja teoksessa ilmenee ekspressiivinen pohjavire. Pojan hahmon klassismi on saanut vastaparikseen kubistisemmin luonnostellun symbolisen naishahmon. Pronssiin valettu kaksifiguurinen veistos seisoo harmaagraniittijalustalla. Teoksen korkeus on 240 cm ilman jalustaa. Veistos paljastettiin 5.6.1960. Maaemo suojelee poikaansa on Munkkiniemen sankarihaudalla, jonka ympäristön on suunnitellut arkkitehti, professori Aulis Blomstedt. Veistoksen jalustassa on teksti Pro Patria."
Pronssiin valettu veistos seisoo punagraniittisella jalustalla. Paljastustilaisuus oli 12.3.1985."
Tannerin portista on, vaikka kuva onkin huono, helppo nähdä juvamaiset tavaramerkit, joita käsittelin miehen omassa osiossa täällä. Kotimatkalla ehdimme vielä pysähtyä Munkkiniemessä kuvaamassa Wäinö Aaltosen mielenkiintoisen sankaripatsaan nimeltä Maaemo suojelee poikaansa.
Aikamoinen patsaanmetsästysviikonloppu! Maanantaina suuntaamme kohti Tamperetta, siellä on jokunen patsas, joita en ole vielä ehtinyt kuvaamaan ja jokunen, joita ei ole edes vielä nähty. Voi olla että jotain osuu tälläkin kertaa kameran etsimeen. Siitä lisää ensi viikolla.
Mielenkiintoinen teksti! :) Järvenpään-reissu oli aivan huippu.
VastaaPoistaMäkki-kaaret olivat aika hurjat, vaikka siinä mielessä hyvä teos, että se herättää keskustelemaan mm. ikuisuusaiheesta, mitä on taide. Teos sijaitsi tosi kivalla paikalla. Pikku-Kalle oli sympaattinen. Ja ne joutsenet todella kutsuivat koskemaan ja kiipeilemään.
Tannerin portti on mahtipontinen, mutta kiiltäväksi hiottu graniittipaasi vie huomion Juvan teokselta. Harmi.